© Lieselot Siddiki

Voorjaarsontwaken 
WOLF WOLF 

Een emotionele coming of age binnen een zwijgende maatschappij

Voorjaarsontwaken speelt zich af in het schemergebied tussen kind en volwassene, buiten de schooluren, op de repetitie. Binnen de muren van een schooltoneel steken fictie en realiteit elkaar aan en repeteert een groep jongeren voor het leven. Ze ontdekken de wereld, elkaar, zichzelf en de daarbij horende driften en perikelen. En dit terwijl hun lichaam hen overwoekert en sneller groeit dan hun hoofd kan bijhouden. Grenzen worden even snel getrokken als onduidelijk gemaakt. Wat verwarrend voelt, kwetst net zo goed als dat het zalft. Zeker wanneer keuzes over je eigen lichaam door anderen bepaald worden. Zeker wanneer lang niet alles bespreekbaar is. Zeker wanneer je niet goed bent in je beter voelen. Zeker wanneer alles nog kan veranderen. En zeker wanneer het allemaal maar theater is.

WOLF WOLF gooide hoge ogen met hun versie van de klassieker Who’s afraid of Virginia Woolf? in 2019, waarin vier afstuderende jonge spelers zonder decor en met het publiek wel héél dichtbij hun tanden zetten in deze iconische tekst van Edward Albee. De voorstelling werd niet enkel bekroond met de jongerenprijs op Theater Aan Zee, maar werd zelfs geselecteerd voor Het TheaterFestival 2020 als één van de meest belangwekkende producties van dat seizoen. Voor haar tweede productie gaat WOLF WOLF opnieuw een gevecht aan met de geschiedenis: zowel in tekst als in muziek en vormgeving. In hun vizier hebben ze nu het stuk Voorjaarsontwaken, origineel geschreven door Frank Wedekind in 1891. Voor deze zogeheten ‘kindertragedie’ wordt de ploeg die u eerder kon zien in Who’s afraid of Virginia Woolf? aangevuld met spelers Soraya van Welsenis en Matthias Van de brul, klassieke muzikante en speler Valentina Tóth en hedendaags muzikant Gilles Vandecaveye-Pinoy.

“And they all lived happily ever after
And they all lived happily
And they all lived
And they all
Grew up”
(Labrinth, Euphoria)

van en met: Imke Mol, Mitch Van Landeghem, Flor Van Severen, Naomi van der Horst, Gilles Pollak, Soraya van Welsenis, Matthias Van de brul, Valentina Tóth en Gilles Vandecaveye-Pinoy | naar Frühlings Erwachen van Frank Wedekind | muziek: Gilles Vandecaveye-Pinoy en Valentina Tóth | vormgeving: Gilles Pollak en Shervin Sheikh Rezaei | mixage: Cesar De Sutter-Pinoy | kostuum: Lieselot Siddiki | productie: Eva Bracke | spelcoach: Esther de Koning | eindregie: Renée Goethijn | met dank aan De Figuranten, VIERNULVIER, Compagnie Cecilia, Theater Zuidpool, En Avant Festival, De Grote Post, de Vlaamse Overheid, Sabam, Gemeenschapscentrum De Linde, Carine van Bruggen, Henk Vandecaveye, Victor Hidalgo en Max Grymonprez

Geselecteerd door Compagnie Cecilia voor En Avant 2022

wolfwolf.be

Programma

za 4 juni, 20u, première
Zuidpool Antwerpen

do 23 juni, 20u
De Expeditie Gent (Compagnie Cecilia)

wo 10 aug, 20u15
Theater op de Markt / DNZ Hasselt (Het nieuwstedelijk)

za 17 sept, 20u15
Theater Antigone Kortrijk

do 22 sept, 20u15
ARSENAAL/LAZARUS Mechelen

zo 9 okt, 20u30
Theater Malpertuis Tielt

Extra

duur: 90 min

'De speelvogels van Wolf Wolf verpakken heftige scènes vakkundig in speelse capriolen, livemuziek die vrolijk dribbelt van opera via jazz naar folkpop en kostuums met een hoek af.' - Els Van Steenberghe, Knack Focus ****

'Met durf, oog voor detail en een onuitputtelijke energie stuurt WOLF WOLF je van de ene naar de andere uithoek van het toneel. De boog verliest geen moment aan evenwicht of spankracht. Voorjaars­ontwaken is véél, maar vooral een staalkaart van een groep multitalenten.' - Gilles Michiels, De Standaard ****

'WOLF WOLF zette de tanden in de eind 19e-eeuwse klassieker Voorjaarsontwaken van Frank Wedekind. Het jonge theatercollectief maakt er een schooltoneeltje van – als een slimme metatheatrale ingreep. Anders dan de meeste interpretaties van het repertoirestuk staat in deze versie het generatieconflict niet centraal.'Klaas Tindemans, E-tcetera

scènefoto's © Rafaël Bracke