© Kurt Van der Elst
© Kurt Van der Elst
Nous sommes
une minorité, majoritaire qui dans un futur proche deviendra incontournable
Nous sommes en somme de som van alle stemmen die de rekening komen vereffenen
Samen claimen wij een toekomst die ons toekomt en die niemand ons kan ontzeggen
Dus zal de rest van deze wereld het met ons moeten doen
Wij gaan nergens naartoe
- Giovanni Baudonck
In DODO wanen Giovanni Baudonck en muzikant Jonas Van den Bossche zich in Mauritius. Het eiland werd na de import van verschillende bevolkingsgroepen en de achtereenvolgende kolonisaties door Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk een kleurrijke cocktail. Via spoken word, slam poetry, rap en zang herschrijven ze de Mauritiaanse geschiedenis door de uitgestorven vogel, de 'dodo', opnieuw tot leven te wekken.
We stellen onze gps in op Mauritius. Een eiland, in de Indische Oceaan, dat eeuwenlang golf na golf wordt overspoeld door Europese koloniale machten. Ze stoppen de grond vol met bodemvreemde gewassen en laten uitheemse dieren los die het oorspronkelijke ecosysteem kapot vreten. Volkeren uit andere landen worden losgerukt uit hun culturen, onvrijwillig geïmporteerd en vervolgens tot onmenselijke en onbetaalde arbeid gedwongen. Wat zijn de culturele coördinaten, die de identiteit bepalen van een bevolking die deze gewelddadige mutaties in zich meedraagt?
DODO is een indringende en visuele muziektheaterproductie. Het podium wordt een transportzone waar historische bagage wordt afgestoft en getaxeerd. Deksels van beerputten worden opgelicht en vervolgens onder het uitroepen van ‘zand erover!’ aan het zicht onttrokken. Een land dat onafhankelijk is, heeft nog altijd geen beslissende stem over haar grondgebied. Want wie de grondstoffen beheert, heeft de macht.
Giovanni Baudonck geeft dit onbekende verhaal met zwarte bladzijden al rappend en zingend een stem. In interactie met muzikant Jonas Van den Bossche ontstaat er een schurende muzikale dialoog. Het is een kleurrijk verteld verhaal in verschillende talen, waaronder Nederlands, Frans, Engels en Creools, over de complexe identiteit van het eiland en hoe deze de persoonlijke zoektocht van Giovanni Baudonck naar zijn identiteit beïnvloedt.
Wij zijn de mannen, de vrouwen en de kinderen
die uit de boot zijn gevallen
De anonieme namen, de getallen,
het zoveelste artikel uit kranten
De vreemdeling, de nieuweling,
de vluchteling of de nieuwkomer,
De nomaden van deze wereld,
de gelukszoekers die nog moeten komen
- Giovanni Baudonck
concept: Giovanni Baudonck | muziek en performance: Giovanni Baudonck en Jonas Van den Bossche | eindregie: Mike van Alfen | dramaturgie: Tanya Hermsen | scenografie: Giovani Vanhoenacker | maskers: Alice D’hondt | advies kostuum: Marij De Brabandere | video: Steven Maenhout | lichtontwerp: Sarah Feyen | geluidsontwerp: Niels Vanherpe | licht en techniek: Jonas Lambrigts | productie: Antigone | met de steun van de Vlaamse overheid en de stad Kortrijk
Geselecteerd door Antigone
voor En Avant 2024
do 20 juni, 20u30
Monty Antwerpen
vr 21 juni, 20u
De Expeditie Gent (Compagnie Cecilia)
vr 9 aug, 20u
Theater op de Markt / DNZ Hasselt (Het nieuwstedelijk)
vr 18 okt, 20u
Cultuurhuis De Leest Izegem (Theater Malpertuis)
tickets
di 5 nov, 14u + 20u15
Antigone Kortrijk
tickets
do 21 nov, 20u15
theater arsenaal Mechelen
tickets
première: do 7 maart, 20u15
Antigone Kortrijk
duur: 75 min
taal: Nederlands, Frans, Engels en Creools - met boventiteling in het Nederlands
'Een sprankelende voorstelling. Baudonck is een boeiende verteller. Samen met Jonas Van den Bossche blinkt hij uit in spoken word, slam poetry, rap en zang. (...) Het resulteert in een geschiedenisles die de valse belofte van ‘vrijheid’ centraal stelt.' - Johan Thielemans, pzazz
'De Gentse slam poet brengt met zijn enthousiasme de dodo terug tot leven. Hij vertelt het publiek de geschiedenis van de slavernij op Mauritius en zingt om zijn voorouders trots te maken. Ondanks de zware inhoud van zijn verhaal, galmt er om de zoveel minuten een warme lach doorheen de zaal. Giovanni Baudonck is een geboren verteller.' - Juliette Desmet, Quindo
scènefoto's © Kurt Van der Elst